4 Ιανουαρίου 2025
Auto-Moto

Έρχονται ηλεκτρικά φορτηγά σε στυλ τρόλεϊ – AutoGreekNews

Τα ηλεκτρικά φορτηγά δεν είναι στο ίδιο επίπεδο δημοτικότητας, εξέλιξης και διαθεσιμότητας με τα αντίστοιχα αυτοκίνητα ή βαν, αλλά υπάρχουν. Δεν είναι πολλά στην παραγωγή, καθώς τα περισσότερα βρίσκονται στο στάδιο των δοκιμών, ωστόσο η ιδέα αρχίζει και εξαπλώνεται μεταξύ των κατασκευαστών. Κι όχι μόνο εκείνη των αμιγώς EV φορτηγών, αλλά και μία πιο ιδιαίτερη: αυτή των ηλεκτρικών φορτηγών, στο στυλ των τρόλεϊ!

Τα συστήματα ηλεκτρικών δρόμων, όπως ονομάζεται η τεχνολογία (Electric Road Systems/ERS), πηγάζουν ως σκεπτικό από τη Γερμανία. Εκεί όπου δοκιμάζονται από το 2019, με κόστος 191 εκατομμυρίων ευρώ για τρία κομμάτια δρόμου σε ισάριθμες εθνικές οδούς. Η αρχή λειτουργίας είναι ίδια με εκείνη των τρόλεϊ: ένας παντογράφος συνδέεται με καλώδια ηλεκτρισμού από πάνω, έχοντας παράλληλα παροχή ρεύματος και μέσω αγωγών στο οδόστρωμα. Σκοπός του ERS είναι προφανώς η αύξηση της αυτονομίας, καθώς όταν κινούνται σε τέτοιο δρόμο τα ηλεκτρικά φορτηγά δεν καταναλώνουν ενέργεια από τις μπαταρίες. Παράλληλα, η εν λόγω τεχνολογία προσφέρει -θεωρητικά- ευελιξία και πέραν των αμιγώς EV οχημάτων.

Κάποιες δοκιμές περιλαμβάνουν κανονικούς ντίζελ τράκτορες, οι οποίοι διαθέτουν και ηλεκτροκινητήρα. Στους κανονικούς αυτοκινητοδρομους, κινούνται χρησιμοποιώντας τον πετρελαιοκινητήρα. Όταν βρεθούν σε ERS, σηκώνουν την κεραία και συνδέονται στο ρεύμα, εξοικονομώντας καύσιμο και εκπομπές CO2. Σύμφωνα με το πολυτεχνείο του Ντάρμσταντ, ωστόσο, τα οφέλη δεν ξεπερνούν το 16-21% μείωσης σε σχέση με την αποκλειστικά θερμική κίνηση. Αυτός ήταν και ένας από τους κυριότερους λόγους, που οι Γερμανοί πέρσι εγκατέλειψαν το συγκεκριμένο project. Οι γείτονές τους στην Ολλανδία, πάντως, βλέπουν πολύ «ζεστά» την τοποθέτηση ERS στο οδικό δίκτυο της χώρας.

Σύμφωνα με τοπικά δημοσιεύματα, η ολλανδική κυβέρνηση προτίθεται να επιβάλλει κάτι που λέγεται «φόρος κατανάλωσης καυσίμου». Αυτό θα επιβαρύνει κλιμακωτά τους οδηγούς βαρέων οχημάτων, αναλόγως των χιλιομέτρων που ταξιδεύουν καίγοντας πετρέλαιο. Ένα μέτρο που υπολογίζεται ότι θα αποφέρει στα ταμεία του κράτους 1,6 δις ευρώ μέχρι το 2030. Από αυτά τα χρήματα, περίπου 120 εκατομμύρια θα διατεθούν για την ανάπτυξη ηλεκτρικών δρόμων, συνολικού μήκους 180 χιλιομέτρων. Οι Ολλανδοί ζητούν τη συνδρομή ιδιωτικών εταιριών, προκειμένου να επενδυθούν τα υπόλοιπα 600 εκατ. ευρώ που χρειάζονται για την περάτωση του έργου. Μέχρι στιγμής, όμως, κανείς ιδιώτης δεν έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον. Κάτι λέει αυτό για το μέλλον της τεχνολογίας ERS.

Πηγή: autogreeknews.gr