30 Ιανουαρίου 2025
Οικονομία

Ο Κ.Μ, τα Τέμπη και ο Σταϊκούρας, οι Αραβες ο Ζανής και το Νammos, το παρασκήνιο για ΝΟVΑ και τα νέα για τη Δωδώνη

Δεν γνωρίζω αν ο Κ.Μ θα εισφέρει κάτι νεότερο στην υπόθεση των Τεμπών και ειλικρινά αντιλαμβάνομαι τον λόγο που αισθάνεται την ανάγκη να βγει και να μιλήσει παίρνοντας πάνω του, για μία ακόμα φορά, ένα σοβαρότατο θέμα. Αυτό που δεν αντιλαμβάνομαι ειλικρινά είναι γιατί εκτός από τον Φλωρίδη, που εμφανίστηκε στα media να δώσει εξηγήσεις για τη Δικαιοσύνη και να την υπερασπιστεί ότι κάνει τη δουλειά της σωστά, δεν έχω δει πουθενά τον αρμόδιο επί των Μεταφορών υπουργό. Πού είναι άραγε τόσο καιρό ο Σταϊκούρας να πει στους πολίτες που ανησυχούν, τι συμβαίνει ακόμα και σήμερα με τα τρένα; Γιατί ένα θέμα είναι το τι συνέβη, αλλά ένα εξίσου σοβαρό θέμα είναι τι έχει αλλάξει ή τι έχει διορθωθεί στον ΟΣΕ για να ξαναεμπιστευθεί ο κόσμος τα τρένα. Ή μήπως δεν έχουν τι να πουν και γι’ αυτό δεν βγαίνει ο Σταϊκούρας; Ή απλώς αποφεύγει την «κακή δημοσιότητα» και την αφήνει για να την πάρει όλη ο Μητσοτάκης;

Προανακριτική αλλά για ποιον;

-Επί του ιδίου θέματος συνομίλησα χθες με πηγή μου στο Μ.Μ για νομικά θέματα και του έθεσα το ερώτημα που κάνουν και από τη μεριά της αντιπολίτευσης: γιατί δεν δρομολογεί ή δεν συναινεί έστω η κυβέρνηση στη σύσταση μιας Προανακριτικής Επιτροπής για πολιτικά πρόσωπα; “Να κάνουμε μια Προανακριτική, αλλά με ποια κατηγορία και για ποιο πρόσωπο; Δεν μιλάμε για Εξεταστική, πρέπει να υπάρχει μια συγκεκριμένη κατηγορία που να αποδίδεται σε κάποιον”, μου απάντησε η πηγή μου. Αν το απαντήσει, βεβαίως, η αντιπολίτευση αυτό το ερώτημα, δεν ξέρω…

Ο Ανδρουλάκης βγαίνει έξω

-Καλή η θεσμικότητα και οι συνεντεύξεις στα κανάλια, αλλά δεν κόβουν εισιτήρια. Κάπως έτσι σκέφτονται και αρκετοί συνεργάτες του αρχηγού μας Νίκου Α. και τον ωθούν να βγει έξω και να κάνει περιοδείες, ενώ κάποιοι λένε ότι θα πρέπει ως τις εκλογές να έχει κάνει οπωσδήποτε μια γύρα την Ελλάδα. Πρεμιέρα για τις περιοδείες του κάνει σήμερα από τη Βοιωτία, όπου οι αγρότες έχουν μεγάλο θέμα με την άρδευση.

Μύκονος – Nammos

-Σε εξέλιξη είναι ακόμα οι διαπραγματεύσεις για τη λύση της συνεργασίας μεταξύ του αραβικού Fund και των δύο ιδρυτών του Nammos, Ζανή και Σάμυ. Το βέβαιον είναι ότι το club της Μυκόνου θα το κρατήσουν τα δύο… άτακτα οικονομικώς Ελληνόπουλα γιατί πού να βρεθεί άκρη από τους Αραβες με την εφορία και τους προμηθευτές, λένε οι πηγές μου. Βέβαια ο Ζανής και ο Σάμυ θα κρατήσουν το μαγαζί της Μυκόνου κι αυτό είναι το σημαντικό γι’ αυτούς, αλλά θα πρέπει να πληρώνουν royalties γι ‘αυτό στους Αραβες και ενοίκιο στον Παπαλέκα που έχει το ακίνητο της Ψαρρούς. Τα υπόλοιπα περιουσιακά στοιχεία του group Nammos σε Ντουμπάι, Κάννες και όπου αλλού θα τα πάρει το Fund, αλλά όχι τελείως τζάμπα, θα δώσει και κάποια εκατομμύρια στους δύο συνεταίρους τους. Κοιτάξτε, δεν ξέρω τι και ποιον ευνοεί ο λογαριασμός μεταξύ τους, αλλά δεν τα κλαίω τα δικά μας παιδιά, αντιθέτως…

Το μπαϊράκι των μεσαίων εργολάβων για τη Θεσσαλία

-Την προσεχή Παρασκευή 31 Ιανουαρίου αναμένεται να συζητηθεί από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων–ΕΑΔΗΣΥ, η προσφυγή που έχουν καταθέσει οι μικρές κατασκευαστικές εταιρείες ΕΚΤΕΡ (Θανάσης Σίψας) Δομική Κρήτης (Συνατσάκης –Κούτρας) ΕΡΕΤΒΟ (Γιώργος Ρωμοσιός) και ΤΕΝΑ (οικογένεια Ναθαναηλίδη) εναντίον της απόφασης της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να αναθέσουν στους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους έργα ύψους 1,13 δισ. για τη Θεσσαλία. Το υπουργείο έχει προχωρήσει ήδη στην κατανομή της μεγάλης πίτας στις τέσσερις τεχνικές εταιρείες της 7ης τάξης του εργοληπτικού πτυχίου, παρά τις πιέσεις που έχουν ασκήσει μικρές και μεσαίες εταιρείες να πάρουν κομμάτι της πίτας. Οι αναθέσεις έχουν ήδη «κλειδώσει» από το υπουργείο με απευθείας προσκλήσεις που εστάλησαν τον Δεκέμβριο στους τέσσερις ισχυρούς κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας, δηλαδή ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑKTOR, METΚΑ και ΑΒΑΞ. Στο θέμα των εργολαβιών της Θεσσαλίας είχε αναφερθεί πρόσφατα στην Αθήνα και ο περιφερειάρχης Νίκος Κουρέτας ο οποίος είχε δηλώσει ότι πρέπει να δοθούν κομμάτια των μεγάλων εργολαβιών και στις τοπικές τεχνικές εταιρείες, προτείνοντας από τον συνολικό προϋπολογισμό να διατεθούν έργα της τάξεως των 100 με 150 εκατομμυρίων ευρώ. Οι μεσαίοι εργολάβοι έχουν δηλώσει ότι αν δεν δικαιωθούν από την ΕΑΔΗΣΥ εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας ή ακόμη και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Λόγω αυτής της προσφυγής, η υπογραφή των συμβάσεων παραμένει σε εκκρεμότητα μέχρι την κρίση της ΕΑΔΗΣΥ. Με βάση την κατανομή του υπουργείου για τις ζημιές στις οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές από τις καταστροφές που προκλήθηκαν από Daniel και Elia, η ΤΕΡΝΑ θα λάβει συμβάσεις ύψους 418 εκατ. ευρώ, η AKTOR έργα 323 εκατ., η ΑΒΑΞ 178 εκατ. ευρώ και η ΜΕΤΚΑ περί τα 134 εκατ. ευρώ.

NOVA: Διαπραγματεύσεις με Σέρβους και Άραβες

-Μετά τις διοικητικές αλλαγές που ανακοινώθηκαν στη Vodafone Ελλάδος τη Δευτέρα με τον Αχιλλέα Κανάρη να αναλαμβάνει διευθύνων σύμβουλος από την 1η Απριλίου, χθες ήρθαν και οι ανακοινώσεις για τις διοικητικές αλλαγές στη Νova, μέλος της United Group, του γνωστού παρόχου τηλεπικοινωνιών και μέσων ενημέρωσης στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Ο μέχρι σήμερα CEO Παναγιώτης Γεωργιόπουλος θα παραμείνει μόνο ως μέλος του δ.σ., ο Γιώργος Λάμπρου, μέχρι σήμερα Γενικός Οικονομικός Διευθυντής (CFO) ορίζεται interim CEO για τη μεταβατική περίοδο, η Ditka Maučec, Εκτελεστική Διευθύντρια Στρατηγικής Προϊόντων της United Group, αναλαμβάνει καθήκοντα interim Chief Marketing Officer, αντικαθιστώντας τον Μιχάλη Αναγνωστάκο, από τα πλέον γνωστά και έμπειρα στελέχη της αγοράς μάρκετινγκ. Επιπλέον ο Tomaž Kampuš, Εκτελεστικός Διευθυντής Πωλήσεων και Εμπειρίας Πελατών της United Group, αναλαμβάνει καθήκοντα interim Chief Commercial Officer, αντικαθιστώντας το Χρήστο Νούλη. Στην πράξη, από τις εν λόγω αλλαγές και τη λύση της τοποθέτησης των Σέρβων στελεχών ως ενδιάμεση λύση φαίνεται ότι η περίπτωση της πώλησης της NOVA, που συζητείται εδώ και καιρό, σε αυτή τη φάση δεν προχωρά κατά τις προσδοκίες ή αν προτιμάτε προχωρά προς την πλευρά των Σέρβων. Είναι περιττό να πούμε πως οι διοικητικές ανακατατάξεις στη NOVA πυροδότησαν σενάρια πως επίκεινται και μετοχικές ανακατατάξεις, με τους Σέρβους μετόχους της United να αγοράσουν το ποσοστό της BC. Έγκυρες πηγές αναφέρουν πως οι διοικητικές αλλαγές δεν έχουν σχέση με την επικείμενη πώληση της NOVA, αλλά ταυτόχρονα επιβεβαιώνουν πως υπάρχουν σε εξέλιξη συζητήσεις με Σέρβους μετόχους, όπως και με αραβικά συμφέροντα, χωρίς να είμαστε σε θέση σε αυτή τη φάση να προεξοφλήσουμε κάποια εξέλιξη.

Τηλεπικοινωνίες: Άλλες στρατηγικές, αλλά μερίδια;

-Ανακατεύεται για μια ακόμη φορά -και μάλιστα για τα καλά- η τράπουλα στον κλάδο των τηλεπικοινωνιών γενικότερα και έχουν ενδιαφέρον οι μεταβολές που μπορεί να προκύψουν σε επίπεδο μεριδίων από τις διαφορετικές στρατηγικές των νέων διοικήσεων: Από την Cosmote όπου από το περασμένο καλοκαίρι έχει αναλάβει ο Κώστας Νεμπής, μέχρι την πιο «επιθετική» εμπορική προσέγγιση που λέγεται ότι έχει ο νέος CEO της Vodafone Eλλάδος, ενώ στη NOVA η μη πώληση δεν θα αλλάξει και πολλά. Κι όλα αυτά ενώ κάνει γερό… μπάσιμο και η ΔΕΗ στο κομμάτι των οπτικών ινών, όπου πέρα από τη χοντρική προχωρά και στη λιανική.

Όλυμπος: Πάσο για Δωδώνη

-Μπορεί να κάνει τον γύρο της αγοράς πως το CVC συζητά για τη γαλακτοβιομηχανία Δωδώνη με τους αδελφούς Σαράντη (Όλυμπος, Ροδόπη, Τυράς, Αγνό, Δουμπιά, Κλιάφα) αλλά δεν ισχύει. Οι Σαράντηδες πήγαν δύο φορές να πάρουν τη Δωδώνη στο παρελθόν (εξ ου και οι φήμες) και τώρα δηλώνουν πως “ακόμη και έτοιμη να μας τη φέρουν θα πάμε πάσο”.

Η Alpha Bank και η εξαγορά της Flexin

-Στην τακτική του CEO B. Ψάλτη να εντάσσει στον όμιλο περιπτώσεις καλών εταιρειών, δημιουργώντας μεγαλύτερα μεγέθη και καλύτερες υπηρεσίες, εντάσσεται η εξαγορά του 100% της Flexin από την Alpha Bank με σκοπό τη συγχώνευσή της με την ABC Factors. Με τη συγχώνευση η Αlpha Bank δημιουργεί την πλέον καινοτόμο εταιρεία factoring στην Ελλάδα προσφέροντας μία ψηφιακή πλατφόρμα εξυπηρέτησης που δίνει άμεση πρόσβαση, ιδίως στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ταυτόχρονα, εντάσσει στη διοικητική ομάδα δύο στελέχη που έχουν θητεύσει σε ξένες τράπεζες όπως η Goldman Sachs και η UBS.

Η νέα εταιρεία του Σαραντόπουλου

-Ένα νέο εταιρικό εγχείρημα βάζει μπροστά ο Εδουάρδος Σαραντόπουλος, της γνωστής οικογένειας κατασκευαστών (Παντεχνική κ.ά.). Συγκεκριμένα, χθες Τρίτη 28 Ιανουαρίου συστάθηκε η εταιρεία “E.C.S. Engineering and Contracting Services Μονοπρόσωπη Ι.Κ.Ε.”, με το αρχικό μετοχικό της κεφάλαιο ύψους 2.000 ευρώ να διαιρείται σε 2.000 εταιρικά μερίδια κεφαλαιακών εισφορών, ονομαστικής αξίας 1 ευρώ το καθένα και να έχει καταβληθεί από τον ίδιο τον Εδουάρδο Σαραντόπουλο, που είναι και ο διαχειριστής. Σκοπός της νέας εταιρείας είναι οι υπηρεσίες διαχείρισης κατασκευαστικών έργων, παροχής επιστημονικών τεχνικών συμβουλών, συμβουλών μηχανικού κ.λπ., ενώ η έδρα της βρίσκεται στην Κηφισιά. Ο Ε. Σαραντόπουλος, ο οποίος μεταξύ άλλων είχε πολύχρονη παρουσία σε εταιρείες του Ομίλου Ελλάκτωρ, είναι και μέλος του Δ.Σ. της Αττικής Οδού.

Τo deal του HHG ανέβασε την αξία του Ιατρικού Κέντρου

-Η χρηματιστηριακή αγορά χθες ανακάλυψε την «κρυφή γοητεία» του Ιατρικού Κέντρου Αθηνών, η μετοχή του οποίου εξερράγη +9,61% στα 1,8250 €, με την κεφαλαιοποίηση να ξεπερνά τα 158 εκατ. ευρώ. Η επενδυτική λογική αυτής της κίνησης είναι σχετικά απλή: Αφού η πώληση του 60% του χαρτοφυλακίου υγείας της Hellenic Healthcare Group (HHG) “τιμολογήθηκε” με 13 φορές την επιχειρηματική αξία (EV) προς τα λειτουργικά κέρδη (EBITDA), πόσο μπορεί να αξίζει το Ιατρικό Κέντρο με τα 7 νοσοκομεία και τη συνολική δυναμική 1.200 νοσηλευτικών κλινών; Με βάση τους δημοσιευμένους ισολογισμούς, τα λειτουργικά κέρδη του 2023 για το Ιατρικό Κέντρο ήταν 38 εκατ., άρα με 13 x EV/EBITDA φτάνουμε τα 494 εκατ. ευρώ. Σήμερα στο Χρηματιστήριο το Ιατρικό αξίζει 158,2 εκατ. ευρώ.

Ποια DeepSeek; Σε υψηλό 14ετίας το Χρηματιστήριο

-Ο Γενικός Δείκτης έκλεισε πάνω από τις 1.545 μονάδες για πρώτη φορά έπειτα από 14 χρόνια και πλέον «κυνηγά» επίπεδα άνω των 1.550 μονάδων. Επόμενος στόχος οι 1.552,20 μονάδες της 7ης Απριλίου 2011. Σε υψηλό 10 και πλέον ετών ο δείκτης υψηλής κεφαλαιοποίησης, καθώς σταμάτησε στο υψηλότερο σημείο από τις 11 Σεπτεμβρίου 2014 (3.784,30 μονάδες). Ιστορική η χθεσινή ημέρα για τη ΔΕΗ, καθώς έριξε το «φράγμα» των 13 ευρώ για πρώτη φορά μετά από 15 χρόνια. Ενδοσυνεδριακά, τα είχε «αγγίξει» την περασμένη Παρασκευή 24 Ιανουαρίου (13,14 ευρώ το υψηλό ημέρας), ωστόσο την Τρίτη τα έπιασε και σε επίπεδο κλεισίματος, φτάνοντας στα 13,16 ευρώ. Αμέσως μετά βρίσκουμε τα 13,32 ευρώ της 19ης Αυγούστου 2010. Σε ανοδικό έδαφος παρέμεινε για τέταρτη μέρα η Τράπεζα Πειραιώς. Τα κέρδη της χθες ήταν μικρά, αλλά αρκετά ώστε να της εξασφαλίσουν ένα νέο ρεκόρ. Η τραπεζική μετοχή ανήλθε στα 4,48 ευρώ, την υψηλότερη τιμή της τελευταίας 4ετίας. Το επόμενο καλύτερο κλείσιμο εντοπίζεται στις 13 Απριλίου 2021 και τα 4,784 ευρώ.

Μέρες ανατροπών

-Η προχθεσινή πτωτική συνεδρίαση είχε αξία συναλλαγών 114 εκατ. ευρώ. Η χθεσινή ανοδική αντίδραση του Γενικού Δείκτη ( 1.545,62 μονάδες +0,37%) πραγματοποιήθηκε με αυξημένη αξία συναλλαγών 133,75 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 11,3 εκατ. αφορούσαν προσυμφωνημένες συναλλαγές σε πακέτα. Η επίσημη ανακοίνωση της εκκίνησης για την είσοδο των μετοχών της ΤΙΤΑΝ America στη Wall Street, σε τιμή από 15$ έως 18$, προσγείωσε τις προσδοκίες της μητρικής ΤΙΤΑΝ και έδωσε τέλος σ’ ένα πολύμηνο τρελό πάρτι με πτώση -3,33% στα 43,5 ευρώ. Η χρηματιστηριακή αξία του Ομίλου ΤΙΤΑΝ σταμάτησε χθες στα 3,4 δισ. ευρώ. Όσα δεν έκανε ο ΤΙΤΑΝ τα πέτυχε ο ΟΤΕ (+2,34% στα 14,9 ευρώ) με τη βοήθεια της ΒΙΟΧΑΛΚΟ (+1,19% στα 5,9€). Η Coca Cola επέστρεψε στην κεφαλαιοποίηση των 12,5 δισ. € με άνοδο +1,21%, ενώ βοήθησαν και ο ΟΠΑΠ (+1,34%), η Aegean (+1,31%), η Metlen (+1,18%) και η Motor Oil (+1,14%). Μια μέρα πριν συνεδριάσουν οι κεντρικοί τραπεζίτες σε Αμερική και Ευρώπη, το Αμερικανικό δεκαετές κρατικό ομόλογο προσφέρει απόδοση 4,56%, το Γερμανικό Bund στο 2,56%, το Γαλλικό στο 3,28% και η Ελλάδα ακολουθεί τους πρώτους με απόδοση του 10ετούς κρατικού ομολόγου στο 3,39%. Ο χρυσός έφτασε αθόρυβα σε νέο υψηλό ρεκόρ αυτή την εβδομάδα, καταγράφει άνοδο +35% σε 12 μήνες, κοντά στα 2.800 δολάρια/ουγγιά.

Η Wall Street αποφάσισε: Η ΑΙ περνά στις προσωπικές συσκευές

-H DeepSeek έφερε αναταράξεις στην παγκόσμια ΑΙ κοινότητα την προηγούμενη εβδομάδα για δυο λόγους. 1. Παρουσίασε ένα μοντέλο ανοικτού κώδικα με εξαιρετικά ελαστική άδεια χρήσης, δίνοντας δυνατότητα σε οποιοδήποτε να το χρησιμοποιήσει. 2. Διέψευσε την καθεστηκυία αντίληψη ότι χρειάζονται επενδύσεις δισεκατομμυρίων για την ανάπτυξη και λειτουργία generative AI μοντέλων. Αυτή η τρομακτική αλλαγή δεδομένων αποτυπώθηκε αμέσως στη Wall Street. Τη Δευτέρα, η συνολική κεφαλαιοποίηση των εισηγμένων εταιρειών τεχνολογίας κατέγραψε ρεκόρ πτώσης. Έχασαν 1,2 τρισεκατομμύρια δολάρια. Οι 500 πλουσιότεροι άνθρωποι του κόσμου έχασαν συνολικά 108 δισεκατομμύρια δολάρια. Πρωταγωνιστής στην πτώση ήταν η εταιρεία NVIDIA, η οποία είδε τη Δευτέρα την αξία της να μειώνεται κατά 500 δισεκατομμύρια δολάρια (-17% ) και χθες έδειξε σημάδια σταθεροποίησης με θετικό πρόσημο. Η NVIDIA έχει εξασφαλίσει μια μυθική κεφαλαιοποίηση το 2024, με την αγορά να προεξοφλεί τεράστια μελλοντικά κέρδη. Αντιθέτως, η Apple, είδε τη μετοχή της να κερδίζει +3,6%. Αυτό είναι το νέο καθεστώς: Η Apple ξαφνικά απέκτησε προνομιακή θέση στην κούρσα του ΑΙ, παρέχοντας hardware (arm silicon chips) για εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης σε φορητές συσκευές (edge). Χθες, η χρηματιστηριακή αξία της Apple ξεπέρασε την κεφαλαιοποίηση της NVIDIA κατά 600 εκατ. δολάρια.

Η πρώτη που πήρε το μήνυμα

-Η πρώτη επενδυτική τράπεζα που φαίνεται να πήρε αμέσως το μήνυμα της νέας εποχής στην Τεχνητή Νοημοσύνη ήταν η Morgan Stanley. Αμέσως εξέδωσε report με το οποίο μείωσε την τιμή-στόχο της Nvidia από τα 166 δολάρια στα 152, χωρίς να κρύβει την αιτία: λόγω της DeepSeek. Η έκθεση σημειώνει ότι οι καινοτομίες AI της DeepSeek μπορεί να είναι αποπληθωριστικές και θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε ελέγχους εξαγωγών ή ακόμη και σε μειωμένες επενδύσεις στην Τεχνητή Νοημοσύνη.

Στη Ναυτιλία έχουν αλλάξει τα δεδομένα

-Η εποχή των παχιών αγελάδων πέρασε για την ποντοπόρο ναυτιλία. Οι συνθήκες στην αγορά των ναύλων άλλαξαν. Το φαινόμενο είναι και εποχικό, αλλά στην ουσία η καθίζηση της κινεζικής οικονομίας, η αποκατάσταση της ηρεμίας στα στενά, ο περιορισμός του εμπορίου και η σταθερή αύξηση των νέων πλοίων που διεκδικούν μερίδια αγοράς σε μειωμένη εμπορική κίνηση, έχουν μειώσει τις τιμές. Ένα μεσαίο φορτηγό πλοίο ξηρού φορτίου σήμερα ναυλώνεται ακόμη και με 5.000 δολάρια την ημέρα, ενώ πέρυσι τέτοια εποχή το ίδιο πλοίο χρέωνε έως και 15.000 δολάρια. Το ημερήσιο κόστος λειτουργίας του πλοίου (ιδιαίτερα αν επιβαρύνεται με δάνεια) μπορεί να φτάσει ακόμη και τα 12.000 δολάρια. Ανάλογη φαίνεται πως είναι η κατάσταση και στα τάνκερ αλλά και στα containers. Οι έμπειροι εφοπλιστές ξέρουν καλά να διαχειρίζονται τέτοιες περιόδους «ξηρασίας». Το πρόβλημα έχουν οι νεόκοποι «εφοπλιστές» που νόμιζαν ότι είχαν ανακαλύψει τη «χρυσοτόκο όρνιθα».

Πηγή: newmoney.gr


Πηγή: www.protothema.gr